Przedłuż gwarancję o kolejny rok – zarejestruj swój produkt tutaj

Foteliki samochodowe

Istnieje kilka kluczowych czynników, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze fotelika samochodowego.

Po pierwsze, jaki typ fotelika jest odpowiedni dla danego wieku i wzrostu dziecka? Jeśli dziecko waży mniej niż 13 kg i mierzy poniżej 85 cm wzrostu, to może korzystać z nosidełka dla niemowląt. Inną opcją jest ewolucyjny fotelik samochodowy, który można regulować, obejmujący kilka grup wagowych lub kategorii wzrostu i ewoluuje wraz z dzieckiem przez kilka lat. Wszystkie tego rodzaju ewolucyjne foteliki samochodowe Joie są przeznaczone od urodzenia. Taki fotelik można używać z 5-punktowa uprzężą aż do momentu, gdy dziecko osiągnie wagę 18 kg lub 105 cm wzrostu, ponieważ wówczas może zacząć korzystać z fotelika zamontowanego przodem do kierunku jazdy i zabezpieczonego samochodowym pasem bezpieczeństwa.

Po drugie, zorientuj się, jaki sposób montażu będzie odpowiedni w Twoim przypadku. Jeśli Twój samochód jest wyposażony w punkty mocowania ISOFIX, to możesz wybrać pomiędzy systemem mocowania ISOFIX a instalacją za pomocą 3-punktowego samochodowego pasa bezpieczeństwa.

Wreszcie, zastanów się, jak długo fotelik samochodowy ma służyć Twojemu dziecku? Może się okazać, że wygodniejszą opcją może być korzystanie z 3 różnych fotelików, które są przewidziane osobno dla różnych etapów wzrostu dziecka (np. nosidełko dla niemowląt) lub z jednego przez cały okres dzieciństwa. Oferujemy foteliki spełniające wszystkie powyższe kryteria, wystarczy wyszukać je według typu fotelika na naszej stronie, aby znaleźć ten idealnie dostosowany.

Foteliki Joie są kompatybilne z wieloma modelami wózków Joie, jak również z innymi wózkami przy użyciu adapterów do fotelików samochodowych w systemie Maxi-Cosi.

Kilka fotelików Joie posiada atest linii lotniczych, w tym nasze foteliki gemm™, i-Gemm™ 3 oraz i-Jemini™ – a zatem jeśli masz jeden z tych fotelików, to oczywiście możesz korzystać! Twój fotelik samochodowy może podróżować z Tobą, aby ułatwić Ci podróż z dzieckiem. Prosimy o zapoznanie się z wymogami linii lotniczych — w wielu przypadkach wymagane jest wcześniejsze powiadomienie przewoźnika o chęci korzystania z fotelika samochodowego.

Zawsze zalecamy wymianę fotelika samochodowego, który brał udział w wypadku. Nawet jeśli jego wygląd nie budzi podejrzeń, to mogło dojść do wewnętrznego uszkodzenia, które sprawi, że nie będzie on bezpieczny. Dla pewności fotelik powinien zostać wymieniony. Większość firm ubezpieczeniowych pokryje ten wydatek — aby mieć potwierdzenie, poproś o raport z wypadku sporządzony przez policję.

ECE R44/04 to starsza europejska norma bezpieczeństwa dotycząca testowania fotelików samochodowych, a ECE R129 to nowsza norma, który została ratyfikowana w lipcu 2013 roku. ECE R129 i ECE R44/04 obowiązywały równolegle przez ostatnie 9 lat, ale od 1 września 2023 roku ECE R129 stanie się jedyną normą, na podstawie której producenci fotelików samochodowych mogą dokonać homologacji wyprodukowanych przez siebie fotelików samochodowych przeznaczonych do sprzedaży w Europie. Rok później, tj. od 1 września 2024 r., producenci, dystrybutorzy i sklepy detaliczne w UE i Wielkiej Brytanii będą zobowiązane do zaprzestania sprzedaży konsumentom wszelkich fotelików samochodowych z homologacją według normy ECE R44/04.

Norma ECE R129 różni się od ECE R44/04 w kilku kluczowych obszarach:

  • Wprowadza normy testowania zderzenia bocznego, któremu musi zostać poddany każdy fotelik samochodowy. W ramach normy ECE R44/04 testowano wyłącznie zderzenia czołowe i tylne.
  • Obowiązek montowania fotelika tyłem lub bokiem do kierunku jazdy do momentu, gdy dziecko osiągnie wiek co najmniej 15 miesięcy i 76 cm wzrostu.
  • Wszystkie testy według normy ECE R129 wykorzystują nowoczesne i zaawansowane technologicznie manekiny (manekiny Q) wyposażone w większą liczbę czujników, aby dokładniej symulować delikatne ciało dziecka.
  • Klasyfikuje przeznaczenie fotelików na podstawie wzrostu dziecka zamiast jego wagi.

Aby dowiedzieć się więcej na temat normy ECE R129 i i-Size, odwiedź: 
https://joie-polska.pl/zapytaj-o-i-size/

Nie. Tak długo, jak fotelik samochodowy jest zgodny z aktualnymi przepisami bezpieczeństwa ECE R44 lub ECE R129, ma odpowiedni rozmiar i jest w dobrym stanie, nie ma potrzeby kupowania fotelika z homologacją i-Size. 

Przy zakupie kolejnego fotelika samochodowego należy jednak wziąć ten fakt pod uwagę, ponieważ takie foteliki zostały przetestowane zgodnie z najnowszymi standardami bezpieczeństwa, co stanowi zawsze dodatkową gwarancję.

To może być faktycznie mylące, ponieważ obecnie są akceptowane obie normy dotyczące fotelików samochodowych, które równolegle funkcjonują i opierają się na innych kryteriach przeznaczenia. 

Nowa regulacja, znana jako norma ECE R129 (wyjaśnione powyżej) stanowi, że foteliki samochodowe powinny być dostosowane do wzrostu, ponieważ rodzice znają częściej wzrost dziecka niż jego wagę. Według starszej normy ECE R44 foteliki samochodowe należy dopasować względem wagi dziecka. Dostępne jeszcze na rynku foteliki samochodowe, które spełniają wymagania starszej normy, są nadal bezpieczne i legalne w użyciu, więc oba te rozwiązania są akceptowane. Dla ułatwienia, jeśli jesteś świeżo upieczonym rodzicem, dokonaj wyboru według wzrostu dziecka, ponieważ odnosząca się do kryterium wzrostu regulacja ECE R129 stanie się powszechnie obowiązującą normą w miejsce starszej normy ECE R44.

Misją Joie jest zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa. Z tego powodu konsultowaliśmy się z lekarzami i ekspertami ds. bezpieczeństwa dzieci na całym świecie, aby lepiej określić skutki zderzenia samochodowego na rosnące ciało dziecka. Wszyscy tutaj są zgodni, że bezpieczniejszym rozwiązaniem dla dziecka jest możliwość dłuższego podróżowania tyłem do kierunku jazdy (zamiast montażu fotelika przodem do kierunku jazdy). Gdy dziecko podróżuje tyłem do kierunku jazdy, fotelik samochodowy amortyzuje siłę uderzenia podczas kolizji, chroniąc jego głowę, szyję i kręgosłup nawet do 73% więcej niż fotelik zamontowany przodem do kierunku jazdy. Co więcej, jeśli używasz fotelika samochodowego spełniającego wymogi bezpieczeństwa ECE R129, obowiązkowo należy przewozić dziecko tyłem lub bokiem do kierunku jazdy aż do osiągnięcia przez nie wieku minimum 15 miesięcy lub 76 cm wzrostu.

Z fotelików montowanych tyłem do kierunku jazdy można czasem korzystać na przednim siedzeniu pod warunkiem, że poduszka powietrzna została uprzednio wyłączona. Jednak, w razie możliwości, zalecamy montowanie fotelików dziecięcych na tylnym siedzeniu pojazdu. Należy zawsze przestrzegać wskazówek zawartych w instrukcji obsługi pojazdu.

Dziecko wyrasta z nosidełka dla niemowląt, gdy osiągnie wagę 13 kg lub 75cm / 85 cm wzrostu. Dzieci muszą również podróżować autem tyłem do kierunku jazdy w nosidełku dla niemowląt lub uniwersalnym foteliku samochodowym do momentu osiągnięcia przez nie wagi co najmniej 9 kg (zgodnie z normą ECE R44/04) lub 76 cm wzrostu i wieku ok. 15 miesięcy (zgodnie z normą ECE R129/01). W tym przypadku Joie zaleca montaż fotelika tyłem do kierunku jazdy tak długo, jak to możliwe, nawet ponad standardowe wymagania.

Samochodowe pasy bezpieczeństwa są zaprojektowane tak, aby bezpiecznie utrzymać osoby dorosłe na miejscu, poprzez przytrzymanie ich ciał na wysokości bioder i ramion użytkownika. Regulowany fotelik pozwala na obniżanie i podwyższenie pasa samochodowego, dzięki czemu może on być również prowadzony w prawidłowy sposób poprzez ciało starczych dzieci, które są już nim zabezpieczone po wyrośnięciu z wewnętrznej uprzęży fotelika. Pozwala to uniknąć sytuacji, że pas samochodowy nie znajduje się na wysokości brzucha i szyi dziecka, jak miałoby to miejsce, gdyby dziecko siedziało bezpośrednio na siedzeniu samochodowym. Dzięki temu w razie kolizji pas samochodowy może prawidłowo i bezpiecznie przytrzymać dziecko.

Obecnie producenci fotelików samochodowych nie mogą już produkować nowych siedzisk bez oparcia (tzw. podstawek podwyższających) dla dzieci poniżej 125 cm lub ważących mniej niż 22 kg. W rzeczywistości wzrost dzieci może się bardzo różnić, ale z reguły odpowiada to mniej więcej wzrostowi 7-8-latka.

Przepis ten został wprowadzony, ponieważ foteliki samochodowe z wysokim oparciem zapewniają większą ochronę przed uderzeniem bocznym i ułatwiają prawidłowe zamocowanie dziecka w foteliku. Ułatwiają one również prawidłowe usytuowanie 3-punktowego pasa bezpieczeństwa na ciele dziecka i zapewnienie optymalnej ochrony w razie zderzenia. 

Nie oznacza to jednak, że w sklepach nie będą już dostępne foteliki bez oparcia dla dzieci o takim wzroście, po prostu producenci fotelików samochodowych nie mogą projektować i produkować nowych siedzisk bez oparcia dla dzieci o wzroście mniejszym niż 125 cm lub lżejszych niż 22 kg. 

Siedziska bez oparcia (podstawki podwyższające) są nadal zgodne z normą, która uznaje je za bezpieczne i legalne. Jakkolwiek nowe prawo ma na celu stopniowe wycofywanie dotychczasowej rekomendacji dla tego typu siedzisk dla dzieci o wadze 15 kg i większej. W związku z tym zalecamy rodzicom, aby w miarę możliwości i tak długo, jak to tylko jest możliwe, zapewnili dzieciom korzystanie z fotelików z wysokim oparciem, aż do osiągnięcia przez nie wymaganego prawem minimalnego wzrostu 150 cm. Radzimy wszystkim rodzicom, aby dziecko korzystało z fotelika podwyższającego z wysokim oparciem aż do momentu, gdy będzie ono naturalnie wystarczająco wysokie, aby móc bezpiecznie korzystać z 3-punktowego pasa bezpieczeństwa, który powinien ściśle przylegać do ramion i bioder. Uśredniając to, można stwierdzić, że dziecko powinno korzystać z takiego fotelika do osiągnięcia 150 cm wzrostu lub do 12 roku życia. Chociaż tak długie w używanie fotelika może budzić zdziwienie lub zastrzeżenie, to naprawdę zapewnia on dziecku lepszą ochronę w razie wypadku. 

Nie zalecamy korzystania z używanych i pochodzących z drugiej ręki fotelików samochodowych. Nawet jeśli w foteliku brak widocznych śladów uszkodzeń, nigdy nie wiadomo, czy fotelik wcześniej nie brał udziału w wypadku. Foteliki samochodowe, które uległy uderzeniu, nie nadają się już do użytku, ponieważ ich integralność strukturalna mogła zostać wówczas naruszona. Nie warto ryzykować zdrowia dziecka w przypadku fotelików pochodzących z drugiej ręki!

Górny pas mocujący (top tether) to regulowany pas, który służy do zamocowania fotelika samochodowego w pojeździe. Jest on prowadzony nad oparciem siedzenia samochodu i przypina się go do punktu kotwiczącego znajdującego się w tylnej części auta. Celem górnego pasa mocującego jest zapobieganie nadmiernym ruchom fotelika samochodowego w przypadku uderzenia, co pozwala zmniejszyć ryzyko obrażeń w chwili uderzenia.

Noga stabilizująca to dodatkowy punkt podporu, który można rozłożyć od bazy fotelika samochodowego aż do samej podłogi pojazdu. Zadaniem nogi stabilizującej jest amortyzacja działających na fotelik sił i zapobieganie nadmiernym jego ruchom w przypadku uderzenia.

Niektóre foteliki samochodowe są wyposażone w ramę antyrotacyjną, aby zapewnić dodatkowe zabezpieczenie przed odbiciem do tyłu fotelika samochodowego zamontowanego tyłem do kierunku jazdy. W momencie zderzenia czołowego fotelik najpierw przesuwa się do przodu w kierunku miejsca zderzenia, a następnie odbija się z powrotem w kierunku siedzenia w aucie. Rama antyrotacyjna zapobiega tego typu odbiciu fotelika, chroniąc dziecko przed zetknięciem się z tylnym siedzeniem w aucie.

Ramy antyrotacyjne nie są wymagane — wiele fotelików samochodowych w naturalny sposób redukuje efekt odbicia na skutek zderzenia poprzez swój kształt i miejsce stykania się z siedzeniem w aucie. Większość fotelików Joie zapewnia ochronę przed odbiciem bez konieczności dodatkowego korzystania z ramy antyrotacyjnej.

System ISOFIX to alternatywna metoda montażu fotelika samochodowego. Jeśli Twój samochód jest wyposażony w punkty mocowania ISOFIX, możesz zamontować kompatybilny z ISOFIX fotelik samochodowy, zwyczajnie wpinając złącza ISOFIX fotelika w punkty mocowania w samochodzie, bez konieczności korzystania z samochodowego pasa bezpieczeństwa.

System ISOFIX nie jest sam w sobie bezpieczniejszy niż montaż za pomocą pasa samochodowego. Chociaż ISOFIX każdorazowo ułatwia prawidłowy montaż fotelika (zmniejszając ryzyko związane z błędnym montażem), to prawidłowo zamontowany fotelik samochodowy za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa jest równie bezpieczny.

Klipsy do uprzęży na wysokości klatki piersiowej zostały zaprojektowane tak, aby utrudnić dzieciom zsunięcie szelek z ramion. Jednak ponieważ korzystanie z większości typów takich klipsów nie jest dozwolone przez przepisy UE, odradzamy ich stosowanie, ponieważ może to doprowadzić do zmniejszenia bezpieczeństwa fotelika samochodowego.

Dodatkowa objętość oznacza, że jeśli dziecko zostanie wyrzucone do przodu podczas zderzenia, szelki fotelika będą zbyt luźne, aby zapewnić ich skuteczne funkcjonowanie. Zdecydowanie lepiej, aby dziecko siedziało w foteliku bez kurtki, ale za to było okryte kocem po uprzednim zapięciu szelek w celu zapewnienia mu ciepła. Takie rozwiązanie ma jeszcze tę dodatkową zaletę, że dziecko może regulować ciepłotę swojego ciała poprzez usunięcie jednego z kocyków, jeśli będzie mu zbyt gorąco. 

Najlepszym sposobem, aby się o tym przekonać, jest odwiedzenie lokalnego sklepu i osobisty montaż fotelika w pojeździe. Co więcej, jeśli zakupisz fotelik z homologacją i-Size, możesz mieć pewność, że będzie on pasował do Twojego samochodu, o ile posiada on homologację i-Size. Aby to potwierdzić, sprawdź instrukcję obsługi swojego pojazdu.

Kategorie

Foteliki samochodowe
Wózki dziecięce
Krzesełka
Huśtawki i bujaczki
Łóżeczka
Nosidełka dla niemowląt
Foteliki samochodowe
Wózki dziecięce